Mensen met een verstandelijke beperking draaien Proeverij De Ontmoeting Ermelo

Proeverij De Ontmoeting aan de Stationsstraat 133 bestaat 10 jaar en maakt zich op voor het jubileumfeest in de laatste week van oktober. Ermelo.nieuws.qz0.nl gunt u met een reeks verhalen de komende weken een blik achter de schermen.

“Eigenlijk draaien de cliënt-medewerkers de zaak, maar wij zorgen ervoor dat het goed loopt.” Dat zeggen Laura Steenbeek en Sanne van ’t Klooster, de twee activiteitenbegeleidsters van ’s Heeren Loo die, respectievelijk sinds 7 en 6 jaar, de medewerkers met een verstandelijke beperking begeleiden bij hun werk in Proeverij De Ontmoeting. Want het is echte baan zo ervaren de cliënt-medewerkers het. “Ze vinden het zo leuk om de klanten te bedienen en te verzorgen. Bovendien voelen ze zich door hun werk hier belangrijk en hebben het gevoel dat ze meetellen.”

Laura en Sanne springen daarnaast bij waar nodig is in Proeverij De Ontmoeting. Behalve in de keuken, dat is het domein van bedrijfsleider/kok Daniel Kos. “Wat maakt dat onze functie als activiteitenbegeleidster niet alleen controlerend is. Wij werken gewoon samen op met de cliënt-medewerkers.”

De meeste cliënt-medewerkers ‘komen binnen’ via ’s Heeren Loo. “Maar dat hoeft niet perse, ook andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen hier werken, mits ze over een indicatie beschikken. Wie belangstelling heeft mag gerust voor informatie binnenlopen.”

Mensen van de doelgroep worden niet zomaar ‘gedropt’ in Proeverij De Ontmoeting.  “Cliënten geven bijvoorbeeld na een oriënterende stage via school aan dat ze hier willen werken. Maar iemand die arbeidsmatige dagbesteding doet kan ook bij de jobcoach van ’s Heeren Loo aangeven iets anders te willen doen. Deze stelt een profiel op waar vervolgens werken bij De Ontmoeting uit kan komen.”

Om teleurstellingen te voorkomen ligt de lat om bij de Proeverij te komen werken vrij hoog. “Van de cliënten wordt flexibiliteit gevraagd, want in de horeca word je ingezet voor schoonmaken tot bedienen. Hoewel het hier voor hen een veilige omgeving is, moeten ze wel met een bepaalde werkdruk om kunnen gaan. Zo moeten ze bijvoorbeeld leren omgaan met uitgestelde aandacht. Ook is het belangrijk dat cliënten gemotiveerd zijn en plezier hebben in wat ze doen.”

Toch lijkt de soep niet altijd zo heet te worden gegeten als die wordt opgediend. “Hoewel er veel van de client-medewerkers wordt verwacht, kunnen ze altijd op ons terugvallen als veilige haven.” In de ongeveer 7 jaar dat Laura en Sanne werken als activiteitenbegeleidsters in Proeverij De Ontmoeting zien ze de doelgroep groeien in hun ontwikkeling. “Ook op sociaal gebied maken ze echt een geweldige ontwikkeling door. Onderling, met horeca-collega’s en de klanten. Wat dat betreft integreren ze echt in de samenleving.”

De horeca / winkelformule die mensen met een verstandelijke beperking de kans geeft hun talenten te ontwikkelen deed 10 jaar terug de nodige stof opwaaien. Onbekend kan immers onbemind maken. “In het begin hebben we wel eens gehad dat sommige mensen zich meteen omdraaiden, de zaak uit. Maar de klanten vinden het nu oké en leuk. Zij zien immers ook de positieve ontwikkeling van de cliënt-medewerkers. Sindsdien heeft De Ontmoeting een hoge gunfactor. Aan de andere kant worden de keuken en de prijs/kwaliteitsverhouding ook erg gewaardeerd, want anders zouden de mensen niet terugkomen.”

Banner Proeverij De Ontmoeting 1

 

 

 

Reacties

Cookieinstellingen