ErikPrikt… schuldgevoelens; hoe kom je er vanaf?

ErikPrikt… schuldgevoelens

Na terroristische aanslagen met veel persoonlijk en maatschappelijk leed willen we natuurlijk de schuldigen pakken en keihard straffen. En terecht: het recht moet zegevieren. Gek genoeg zijn we tegenover onszelf minder rechtvaardig. Zelfs na een vrij kleine misstap zadelen we onszelf op met een groot schuldgevoel, terwijl we daar geen beter mens van worden. Hoe komt dat? En hoe kom je er vanaf?

Vraag jezelf eerst eens af Was het wel zo erg wat ik deed? Ga ik af op mijn eigen waarden en normen, of volg ik die van anderen? En als je echt vindt dat je gedrag fout was, weet dan dat daarover nadenken al het begin is van verbetering.

Maak het ook niet groter dan het is. Je hield je niet aan je dieet of je beledigde een vriend. Dat is niet goed, maar moet je je er weken of maanden later nog slecht over voelen? Je hoeft toch ook niet 30 jaar de gevangenis in voor een verkeersovertreding? Onze innerlijke rechter is vaak veel te streng!

Schuld voelt als een loden last. Dat is onderdeel van onze (Christelijke) cultuur (in andere culturen speelt sociale schaamte een grotere rol). Maar zelfkritiek maakt je geen beter mens. Integendeel, schuldgevoel is zo overweldigend dat je meer geneigd bent om opnieuw slechte dingen te doen! Wanneer je eenmaal slecht over jezelf begint te denken, kom je in een negatieve spiraal terecht. Als je je dieet niet volhoudt en zegt Ik heb geen zelfbeheersing, ga je er zelf in geloven. En ja hoor, je kan je inderdaad steeds slechter beheersen als er wat lekkers voor je neus staat.

Bedenk vooral dat je niet bent wat je doet. Je doet iets stoms, je voelt je slecht, en daarom denk je dat je slecht bent. Die redenering komt voort uit de gedachte Om een goed mens te zijn, moet ik altijd perfect handelen. Dat is toch niet realistisch? Meestal lever je goed werkt en zorg je voor je naasten. En je doet ook wel eens stomme dingen. Dus accepteer jezelf om wie je bent en realiseer je dat je gedrag verkeerd kan zijn. Dan kan je spijt hebben, berouw tonen en proberen je fout te herstellen. Bedenk daarbij dat excuses een sterke werking hebben. Ze worden vaak meer gewaardeerd dan een schadevergoeding.

En hoe ga je je dan beter voelen? Geef jezelf meer ruimte door een beetje mededogen met jezelf te hebben. Want jezelf vergeven geeft je meer eigenwaarde, en dat leidt tot minder angst en meer positieve gevoelens. Dan kan je ook vriendelijker zijn voor anderen, vergevingsgezinder. Het helpt echt als je zelf ook eens sorry zegt. Actie is reactie, je omgeving reageert op je met hetzelfde gedrag als dat van jezelf. Zo kan je een negatieve spiraal van angst doorbreken en zie je dat de wereld om je heen ook goed is.

Erik Slagt

Ermeloër Erik Slagt coacht mensen die ‘een beetje vastlopen’ in hun persoonlijke ontwikkeling. Motto: er is altijd meer ruimte dan je denkt.

www.espacio-coaching.nl

47EN R en W

Reacties

Cookieinstellingen