ErikPrikt hindernissen: ‘Overwin ze met hersenwetenschappen’

Hindernissen overwinnen met hersenwetenschappen

Als je naar alle narigheid in de wereld kijkt, vraag je je af hoe mensen het volhouden, al die beproevingen. Maar onderschat ook de ‘kleine’ dagelijkse ongemakken niet, zoals laveren tussen alle obstakels in Ermelo die gehandicapten doen struikelen. Toch is zowel bij grote als kleinere hindernissen essentieel hoe je met de omstandigheden omgaat. En dat bepaal je voor een deel zelf. want geluk kan je dan wel niet kopen, je kan het wel zelf (een beetje) maken!

Sinds kort helpen de hersenwetenschappen daarbij. Niet door je brein te veranderen met laserstralen ofzo, maar door aan te tonen welke gedachten en handelingen een positieve invloed op je welbevinden hebben. En als je dat weet, kan je die kennis eenvoudig toepassen in het dagelijks leven. Hier zijn vier belangrijke mechanismen om je beter te voelen:

Wees dankbaar, tel je zegeningen
Moeilijk als je ‘alles’ kwijt bent. En toch, je leeft nog. Dankbaar zijn voor wat je nog hebt maakt serotonine en dopamine aan in de hersenen, zogenaamde ‘genot-stofjes’. En alles is met alles verbonden: dankbaarheid verbetert de slaap, slaap vermindert de pijn, minder pijn verbetert je humeur, je verbeterde stemming verkleint je angsten. Daardoor functioneer je beter, zowel in werk als privé, je neemt betere beslissingen en dat vergroot het plezier in wat je doet. En plezier geeft je meer redenen om dankbaar te zijn. Zo heb je een opwaartse spiraal gecreëerd (Alex Korb – The Upward Spiral: Using Neuroscience to Reverse the Course of Depression).

Benoem je onprettige gevoelens
Hersenen houden van duidelijkheid. Het helpt als je negatieve emoties ‘labelt’, ze benoemt. Zeg dus niet: ik voel me een beetje somber, maar geef helder aan Ik ben bang dat ik m’n baan verlies, want dan kom ik in financiële problemen. Nog beter: bang-baan-betalen.

Wat doet je brein daarmee? Het rationeel werkende hersengebied vermindert de emotionele gevoelens in het andere deel. Je gaat niet piekeren, maar denken aan oplossingen.

Stel niet uit, neem een beslissing
Voor het nemen van beslissingen moet je iets willen en je moet doelen stellen. Dat zijn activiteiten die je hersenen op een positieve manier aan het werk zetten, waardoor je zorgen en angst afnemen. Daarnaast is het goed om niet altijd te streven naar het allerhoogste, want meestal is goed gewoon goed genoeg is. Dat besef activeert hersengebieden die je het gevoel geven alles onder controle te hebben.

Hugs, knuffels, aanrakingen
Een van de krachtigste manieren om het ‘geluk-stofje’ oxytocine in je hoofd aan te maken is door elkaar aan te raken. Uiteraard kan je niet altijd en overal mensen betasten, maar gelukkig werken sociaal acceptabele handelingen als een hand geven of een schouderklopje ook. En je dierbaren zou je best wat vaker een hug mogen geven. Doe het vandaag nog, en beperk je niet tot kleine, snelle knuffels. Nee, vertel de ander dat neurowetenschappers lange, stevige omhelzing aanbevelen!

Erik Slagt

Ermeloër Erik Slagt coacht mensen die ‘een beetje vastlopen’ in hun persoonlijke ontwikkeling. Motto: er is altijd meer ruimte dan je denkt.

Reacties

Cookieinstellingen